27.7.2018

Sanomalehti Karjalainen 27.7.2018

Sanomalehti Karjalaisessa tänään hyvä kirjoitus kesäbisnespukeutumisesta. 

Tuija K:ta haastatteli eilen Karjalaisen toimittaja Anna Tenhu hauskalla otsikolla "Tissivako ei kuulu toimistoon".
Suomalaisessa toimistopukeutumisessa on ikuinen ”casual Friday”, ainakin kun katsoo nykyajan konttoreihin. Suomalainen bisnespukeutuminen on vähän liiankin kasuaalia, tyylikonsultti Tuija Kauppinen Tmi Tuija K:sta kertoo.
Kauppinen on bisnespukeutumisen kouluttaja, jolla on ollut yritysasiakkaita yhden hengen yrityksestä suuriin korporaatioihin. Suurimmat synnit suomalaisessa pukeutumisessa ovat hänen mukaansa huonolaatuisissa, epäistuvissa vaatteissa, tai sitten siinä, että töissä ja arjessa pukeudutaan samalla tavalla. Hyvä linjaus voisi olla, että jos työpäivän päätteeksi ei tee mieli vaihtaa kotivaatteita, on pukeutuminen liian kasuaalia.
Kiinnittäisin myös huomiota kenkiin. Kun menen miesasiakkaiden kanssa ostoksille ja vien heidät 250–400 euroa maksavien italialaisten nahkakenkien äärelle ja mies sujauttaa ne jalkaansa, tulee hieno fiilis miesten ilmeistä.
Kauppinen ohjeistaisi yrityksiä budjetoimaan varoja työntekijöiden vaatteisiin. Minulla on vähän sellaista kokemusta, että jos kaikille työntekijöille valitaan saman tyyliset vaatteet, ne jäävät käyttämättä kun niistä ei tykätä. Mieluummin valittaisiin jokin yhtenäinen linja, ja jokaisella työntekijällä olisi oman näköisensä vaatteet, jotka käydään ostamassa vaikka firman omalla porukalla, Kauppinen ehdottaa.
Naisella on toki oikeus ilmaista itseään pukeutumisella, mutta Kauppisen mukaan rajansa kaikella.  Vähäpukeisuus ei ole itsensä ilmaisemista vaan epäkunnioittavaa, etenkin asiakaspalvelualalla. Ehdottomasti pitäisi olla yrityksen johdon tasolta jämptimpi ja puuttua epäsopivaan pukeutumiseen. Sain toimeksiannon eräältä suurelta vakuutusyhtiöltä, että laatisin pukeutumisohjeet nuorille kesätyöntekijöille. Ongelmana olivat nuoret naiset, joiden pukeutuminen koettiin häiritseväksi.
Liian avonaiset ja paljastavat vaatteet eivät sovi asiakaspalveluun. Ohjesääntönä on, että asiakaspalvelijan pukeutumisen ei tulisi herättää asiakkaan huomiota, eikä ainakaan saada asiakasta vaivaantuneeksi, Kauppinen kertoo. Tissivako ei kuulu toimistoon. Nuoret miehet kuulemma pukeutuvat paremmin kuin nuoret naiset, Kauppinen kertoo erään yritysjohdon näkemyksen.
Tuija Kauppinen ei päästäisi omia tyttäriään kadulle mikroshortseissa. Itselläni on poika, mutta olen aina ohjannut häntä asialliseen pukeutumiseen.
Me too -kampanjan myötä monet ovat tulleet varovaiseksi sanomisissaan, mutta Kauppisen mukaan etenkin työelämässä alaisten pukeutumiseen tulisi tarpeen tulleen uskaltaa puuttua, vaikka kuinka pelottaisi. Viis kampanjoista. Jos tytär herättää miesten huomiota pukeutumisellaan, on meidän tehtävä vanhempina ohjata. Nykypäivänä aletaan helposti syyttämään ja syyllistetään äitejä lasten pukeutumisesta. Minun mielestäni on myös isien tehtävä näyttää pojille esimerkkiä pukeutumisellaan.
Kauppisen mukaan huppari ja farkut -linjasta pitäisi jo siirtyä pois, sillä niitä näkee aikuisten miesten päällä jopa johtotehtävissä. Rovion entinen toimitusjohtaja meni tapaamaan Barack Obamaa hupparissa, se oli häpeällistä. Pukeutuminen on arvostuksen osoitus.
Suomalaisten ärhäköityminen pukeutumisneuvoista johtuu Kauppisen arvion mukaan huonosta itsetunnosta ja heikosta itsensä arvostamisesta
– Financial Times -lehdessä oli viikonloppuna artikkeli stylistista, joka oli myös psykologi. Hän opettaa pukeutumisen psykologiaa, josta olen itsekin puhunut pitkään. Me viestimme itsestämme vaatteilla, ja se mitä meillä on päällä, kertoo viestin. Arvostammeko itseämme, asiakkaita ja muita ihmisiä, Kauppinen kertoo. Pukeutumisneuvojilta ja myyjiltä vaadittaisiin psykologista silmää asiakkaiden kanssa. Kannustaisin rohkeaan pukeutumiseen, mutta rohkeudella ei tarkoiteta vähäpukeisuutta.
Kauppinen itse on juuri aloittamassa etänä tapahtuvaa pukeutumisneuvontapalvelua, jolloin asiakkaan kanssa voidaan käydä ostoksilla vaikka Skypen välityksellä.
Tunnen aika tarkkaan Suomessa myytävät vaatebrändit ja tiedän heti, mikä sopii kenellekin. Korostan, että bisnespukeutuminen ei tarkoita jakkupukua. Kyllä ne hyvin istuvat, puvun shortsitkin käyvät sinne pankkialalle, jos ne ovat tyylikkäät ja laadukkaat.
Anna Tenhu, Sanomalehti Karjalainen 27.7.2018