SUOMALAISTEN ASENNE PUKEUTUMISEEN
Esitys Kongressimessuilla eilen 12.4.2018
Minua pyydetään vuosittain puhumaan Kongressimessuilla ajankohtaisista
pukeutumiseen liittyvistä aiheista. Tänä vuonna pidin esityksen aiheesta Suomalaisten
asenne pukeutumiseen, ja aloitin sen pyytämällä yleisöä keskustelemaan
keskenään: Onko pukeutumisella merkitystä työelämässä?
TYÖNTEKIJÄ ON YRITYKSEN KÄVELEVÄ KÄYNTIKORTTI
On huomattavaa, miten bisnes- ja työmaailmassa on huolehdittu, että käyntikortit,
markkinointimateriaalit ja kotisivut, joskus jopa autot, on valittu yritysbrändin
ja arvomaailman mukaisesti mutta työntekijät voivat edustaa työnantajayritystään
joskus kovin huolettomallakin pukeutumistyylillään. Pukeutuminen ja työntekijän
muu imago ovat tärkeä osa yrityksen markkinointia ja parhaimmillaan osa sen
viestintästrategiaa. Liian rento tai huoleton, kenties hompsuinen, tyyli luo
ristiriitaisen viestin asiakkaan mieleen yrityksen palveluista, tuotteista ja
osaamisesta.
Hyvä bisnes- ja työpukeutuminen vaikuttaa henkilön menestykseen ja yrityksen
tulokseen. Vaatteiden laatu, istuvuus ja henkilön asemaan sopivuus välittävät
hiljaisesti tärkeää psykologista viestiä asiakkaalle ja neuvottelevalle
osapuolelle. Värien valinta vaikuttaa psykologiseen mieleen joko rauhoittavasti
tai päinvastoin hermostuttavasti. Vaatteen viestiä on turha vähätellä vaan on järkevää
antaa sen puhua itsen puolesta positiivisesti ristiriitaisen viestin sijaan.
EROTU KILPAILIJOISTA
Mitkä ovat yrityksen erottautumiskeinot kilpailutilanteessa? Osaaminen,
ammattitaito, hinta, nopeus, laatu, maine, kestävyys, jne. mutta myös näkyvyys,
markkinointiosaaminen, uskallus ja henkilöstön hyvinvointi. Henkilöstön
hyvinvoinnin olennainen osa on yritysjohdon luottamus henkilöstöönsä, antaen
heille vastuuta ja antaen heidän loistaa osaamisellaan. Loistaminen näkyy asiakkaalle
päin positiivisena palveluasenteena, aitona haluna auttaa asiakasta löytämään
ratkaisu hänen ongelmaansa ja tämä luo aitoa luottamusta asiakkaan ja yrityksen
välille. Tässä kohden työntekijän työ- tai bisnespukeutuminen ja muut imagoasiat
vaikuttavat osana luottamuksen syntyä, ja puhuvat samaa kieltä yritysbrändin ja
yrityksen arvojen kanssa.
Vältä ristiriitaisen viestin välittämistä asiakkaalle. Asiakas on se,
joka maksaa teidän palvelusta ja osaamisesta ja vaikuttaa palkanmaksuun. Asiakkaasta
kannattaa pitää hyvää huolta ja kunnioittaa häntä käyttäytymällä asiallisesti
ja pukeutumalla asiakasta kunnioittaen. Kun asiakaskohtaaminen konseptoidaan
kokonaisvaltaisesti, otetaan myös huomioon markkinointiviestinnän välineenä henkilöstön
pukeutuminen.
MITEN SUOMI MARKKINOI?
Otin esityksen ala-aiheeksi myös suomalaisten yritysten markkinointinäkyvyyden,
-osaamisen ja -halun. Viime syksynä 2017 Suomeen perustettiin MAKES ry
edistämään markkinoinnin tärkeyttä Suomessa, ja kannattaa tutustua heidän www.siksimarkkinointia.fi
-sivustoonsa, josta voi vapaasti poimia markkinoinnin nykytilan faktatietoa.
Suomalaiset yritykset käyttävät vain noin 2% liikevaihdostaan
markkinointiin, mikä on huomattavan pieni määrä myytäväksi tarkoitettujen
tuotteiden ja palveluiden markkinointiin, mainostamiseen ja lisämyynnin
tuottamiseen.
Suomalainen haluaa olla melko näkymätön ihmisenä ja yrityksenä, ja
luottaa siihen, että tuotteen asiatieto, sen tekniset ominaisuudet ja pelkkä
fakta myy mutta jätetään täysin huomioimatta potentiaalisen asiakkaan ostotila
eli asiakkaan henkinen tila, johon voidaan vaikuttaa psykologisesti monin keinoin.
Keinoja tunnetusti on monia mutta perinteisten bisneslounaiden sijaan, juuri
tässä tilassa kannattaa satsata henkilöstön hyvinvointiin ja näkyvyyteen sekä
miten he omalla henkisellä osaamisellaan ovat läsnä asiakkaalle.
Nyt näkyvyyttä suomalaiset! Markkinointia, mainontaa, loogista
viestintää, henkilöstön esilletuontia, uskallusta näkyä ja hyvää asennetta.
Muistetaan, että henkilöstön henkinen hyvinvointi luo aitoa läsnäoloa ja
hyvinvointia myös asiakkaalle.
Yrityksellä tarkoitetaan työnantajaa, virastoa, pientä tai suurta yritystä
tai järjestöä. Bisnespukeutumisella tarkoitetaan arjen työpukeutumista edellä
mainituissa työpaikoissa.
Tuija K on valmentaja ja motivaatio puhuja. Est. 2009.
Pyydä tämä
innostava ammattilainen valmentamaan teidänkin yrityksenne asenteet ja
näkemykset 2020-luvun tasolle. Ryhmävalmennukset ja workshopit työarkeen, ja motivaatiopuheet
kesäkokouksiinne.
Varaa Tuija K jo tänään p. +358 50 331 6702
Kielet suomi ja
englanti.