3.8.2014

Asenne ja osaaminen

Elokuu 2014   Huomattavan näkyvää miesten pukeutumisessa oli tänä kesänä kuvan oikean alalaidan ruutukuosilliset, lyhythihaiset kauluspaidat. Jokainen vaate
luo katsojassa mielikuvia, jotka assosioituvat jo nähtyyn ja koettuun. Alakuvan ruutukuosi ilmentää vapaa-aikaa, työmiesmäisyyttä tai cowboy –tyyliä, jos muu pukeutuminen myös cowboymainen. Eurooppalaisempaa tyylikkyyttä on käyttää pitkähihaista, ohuesta puuvillasta valmistettua esim. Chambray –kauluspaitaa, jonka hihat voi lämpimällä säällä kääräistä käsivarsien korkeuteen. Pitkähihainen ei ole kuumempi, kun valitsee tarpeeksi ohuen ja laadukkaan puuvillan laadun. Vapaa-aikaan käy hyvin myös pellava. Kuvan sininen paita vapaa-aikaan tai Casual Friday toimistopäivään Abercrombie & Finch –mallistosta.

Bisnespukeutumiseen kuuluvat myös sopivat värit. Kuvassa yläoikealla on Helsingin Miesten Pukineliike Ferestä Turnbull & Asserin kauluspaita ja silkkinen taskuliina sekä Pal Zilerin silkkisolmio. Työ-/bisnespukeutumisessa on erittäin tärkeää vaatteen laatu suhteessa bisneksen laatuun. Vaatteen laatu, väri ja istuvuus luovat kokonaisuuden, joka parhaimmillaan tekee Sinusta Sinun näköisen. Sama vaate eri ihmisten yllä näyttää erilaiselta.

Samat lainalaisuudet pätevät naisten pukeutumiseen. Alaoikealla on valkoinen, 100% vapaa-ajan puuvillainen T-paita selkänyörillä, paita soveltuu vapaa-aikaan ja kotikäyttöön. Työelämässä on hyvä suosia sileitä ja siliäviä materiaaleja. Puuvilla on kaunis ja hengittävä materiaali mutta se rypistyy helposti ja T-paita menee nopeasti pesuissa ryhdittömän näköiseksi. Kokemukseni mukaan parhaita bisnestoppien materiaaleja ovat viskoosi –yhdisteet tai polyamidi (ei polyester), joka hengittää ja siliää itsekseen. Omaa persoonallisuuttaan voi ilmentää toppien ja paitojen malleilla, koristeilla ja kuoseilla. Sininen bisnestoppi ja kuosillinen paita Peter Hahn, valkoinen Ellos.

Asenne ja pukeutuminen
Yrityksissä ja työpaikoilla on pukeutumisen suhteen kirjoittamattomia sääntöjä tai taannoin paljastui erään kansainvälisen pankin kirjoitetut säännöt, joiden 40-sivuinen opas vuoti julkisuuteen. Henkilöstö saattaa seurata johdon esimerkkiä tai olla seuraamatta, jos asiaa ei ole otettu puheenaiheeksi. Työtehtävät, henkilön asema, työn laatu, työpaikan henki ja yleinen sisustus, yritysimago ja asiakaskohtaamiset muun muassa vaikuttavat työntekijän pukeutumisvaatimuksiin ja -tapoihin. Tyylikkyyteen ensi sijaisesti vaikuttaa henkilön oma tyyli- ja tilannetaju, joita kaikilla ei ole luonnostaan. Lisäksi kunnianhimoiset ihmiset pukeutuvat paremmin ja kiinnittävät asuvalintoihinsa enemmän huomiota. Henkilökunnalle on hyvä kertoa johdon toivomukset pukeutumisen suhteen, koska työntekijöiden henkilökohtainen imago ja tyylilaatu ovat työpaikalla vahva osa yritysimagoa ja suora viesti asiakkaille ja sidosryhmille liiketilassa, toimistolla ja kaupungilla. Hyvä bisnesimago on tärkeä osa osaamista, tekemistä ja kannattavuutta.

Tuija K Bisnespukeutuminen
Tiedustelut: +358 50 331 6702 ja tuija.kauppinen@tuijak.fi
 

Tuija K kouluttaa bisnespukeutumista ryhmille yrityksissä ja yhteisöissä, esiintyy tapahtumissa, messuilla ja TYKY-päivillä, lisäksi henkilökohtaista neuvontaa pukeutumiseen ja imagon kohentamiseen naisille ja miehille. Ota yhteyttä!