27.9.2012

Bisnespukeutumisen Tärkeys

VAKUUTTAVA BISNESPUKEUTUMINEN
”Parhaiten edustat itseäsi ja yritystäsi olemalla oma itsesi” on hyvä yleissääntö bisneselämässä. Sama pätee bisnespukeutumiseen. Kun ihminen on pukeutunut oman työn, aseman, persoonallisuuden ja oman varallisuutensa mukaisesti, viestii hän olevansa sinut itsensä kanssa. Pukeutumisessa kaikki yli- ja alilyönnit antavat väärän viestin. Pukeutuminen ja muu ulkoinen olemus on tehokas ja tärkeä viestinnän muoto: yhtä tehokas ja näkyvämpi kuin yrityksen kotisivut.

Suomessa bisnespukeutuminen kokee uuden tulemisen seuraavan sukupolven kautta. Nyt 25-35-vuotiaat osaavat pukeutua jo ajankohtaisemmin ja trendikkäämmin kuin edeltävä sukupolvi. He ovat tottuneet seuraamaan muotia ja sen ostaminen on tehty heille mahdolliseksi. Bisnes- ja työpukeutumisen kulmakiviä ovat yleisesti yhä liian pieni ostobudjetti, ostamisen suunnittelemattomuus, omalle vartalomallille ostetut väärät vaatemallit, väärä vaatekoko ja liian kiireinen aikataulu. Ei osata uudistua, on liian kiire. Bisnesimagoon vaikuttaa oleellisesti kiire – ja oma elämänhallinta. Hyvä bisnesimago rakennetaan paitsi pukeutumalla asiallisesti ja tyylikkäästi myös pitämällä huolta, että hiustyyli, meikki/ehostus ja muu henkilökohtainen hygienia on hyvässä hallinnassa joka päivä. Kiire vaikuttaa meidän bisnesimagoon heikentävästi: se antaa meistä kuvan, että elämän- tai ajanhallintamme on hukassa. Terveelliset elämäntavat, riittävä liikunta ja kohtuus kaikessa mahdollistavat meille tehokkaamman työympäristön, jossa toimia ja tuottaa tuoteliasta työtä. Pidä siis huolta itsestäsi ja lähimmäisistäsi, se on elämänhallintaa parhaimmillaan.

”Mikään ei saa miestä näyttämään komeammalta kuin hyvä puku”, sanoo miesten pukeutumisen asiantuntija Carson Kressley, N.Y. Samoin bisnesnainen näyttää kauniilta naisellisesti pukeutuneena. Erotetaan sukupuolien välinen raja pukeutumisella, tyylikkäästi parhaita puolia korostaen. Unohdetaan vanhat sanonnat ”kuka ne vaatteilla koreilee..” ja eletään tätä vuosisataa, uutta vuosituhatta. Annetaan vaatteen viestiä positiivisesti osaamisestamme ja ammattitaidostamme. Annetaan sen viestiä meidän arvoja, ajatusmaailmaa - sitä ihmistä kaiken tekemisen takana.

Tuija Kauppinen TUIJA K Designing People